دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
تبلیغ چهره به چهره

حوزه/ حجت الاسلام حیدری با تاکید بر رصد و شناسایی سوالات دارای اولویت گفت: هنر کارشناس در این است که در بین سوالات و شبهات بررسی کرده و دریابد کدام یک از اولویت بیشتری برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام جواد حیدری در کارگاه تخصصی با موضوع "بایدها و نبایدهای تبلیغ چهره به چهره" که در مدرسه علمیه حضرت جوادالائمه(ص) شهرستان خمینی شهر برگزار شد با اشاره به برخی از نکات مهم تبلیغ با توجه به تجربه برگزاری پاتوق گفت و گو در چهارباغ اصفهان اظهار داشت: نحوه تشکیل و برگزاری تبلیغ و کرسی های پاسخ گویی نیاز به مهارت دارد، لذا در ابتدا باید کارشناسان پاسخگویی شناسایی شوند و این مهم ترین بخش کار است.

وی داشتن اطلاعات عمومی پیرامون اخلاق، احکام و عقاید را از الزامات اولیه کارشناسان بیان کرد و گفت: افراد کارشناس در امر تبلیغ باید بدانند در پاسخ گویی چند امر لازم و ضروری است از جمله قالب و مهارت های ظاهری که از مباحث محتوایی به طور قطع مهم تر است.

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات افزود: کارشناس پاسخگو باید بداند برخی از پرسشگران در ظاهر نیازی به پرسش و پاسخ ندارند و یا مغرض بوده و درصدد توهین هستند، لذا شناسایی اولیه مخاطب بسیار مهم است.

حجت الاسلام حیدری با تاکید بر رصد و شناسایی سوالات دارای اولویت تصریح کرد: هنر کارشناس در این است که در بین سوالات و شبهات بررسی کرده و دریابد کدام یک از اولویت بیشتری برخوردار است.

مبلغ دینی اضافه کرد: همه افرادی که مراجعه می کنند نباید با یک دید بررسی کرد، بلکه کار کارشناس پاسخ دهنده در پاتوق های گفت و گو، یک کار اورژانسی انجام می دهد.

وی عنوان کرد: این به آن معنا است که گاهی فرد دچار مشکل است و سوال علمی ندارد، بلکه ریشه مشکل در جای دیگری است، لذا باید در پاسخ گویی ابتدا مشکل و ریشه آن را تشخیص داد و گاهی باید غیرمستقیم مسئله را برای فرد بیان کرد.

حجت الاسلام حیدری داشتن متانت و آرامش را برای کارشناس مهم دانست و گفت: این مسئله خط قرمز در پاتوق های گفت و گو است، یعنی کارشناس نباید در برخورد با مخاطب دچار خشم و غضب شود، چرا که افراد مراجعه کننده دچار انواع مشکلات و آسیب ها هستند و در این بین پناهگاهی برای پاسخ به شبهات و سوالات خود یافته اند.

وی خاطر نشان کرد: هنر کارشناس پاسخ دهنده در این است که افراد را جذب کند، لذا به هیچ وجه نباید از افرادی که مهارت کنترل خشم ندارند به عنوان کارشناس استفاده شود و باید به این نکته توجه کرد که ابزار به زنجیر کشیدن انسان ها محبت است و باید با روی خوش و لبخند با مخاطب برخورد کرد.

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات یکی از مهارت های آغازگری کلام را سوال نمودن بیان کرد و افزود: کارشناس پاسخ دهنده نباید تنها مباحث سیاسی را مطرح کند، چرا که بحث اصلی پاسخگویی به مسائل دینی است و در حین پاسخ به مسائل دینی، سوالات سیاسی نیز پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: باید در برابر مخاطب سراپا گوش بود و شنیدن باید واقعی باشد، زیرا اگر درست گوش ندهیم، نمی توانیم درست پاسخ دهیم و علاوه بر آن باید تصویری که در ذهن مخاطب نسبت به کارشناس و پاسخ گو به عنوان روحانی وجود دارد را تغییر داد و باید در این مسیر از افراط و تفریط پرهیز کرد.

حجت الاسلام حیدری تاکید کرد: کارشناس پاسخ دهنده باید خود واقعی اش باشد و درصدد راضی کردن صددرصد مخاطب نباشد و در این باره حریت داشته باشد.

مبلغ دینی ضمن توصیه هایی در خصوص تقسیم کار و عدم قطع ارتباط کارشناس و مخاطب عنوان کرد: نباید در این مسیر ناامید شد زیرا گاهی ممکن است در جلسات ابتدایی مخاطبین استقبال نداشته باشند، لذا کار فرهنگی نیاز به استمرار دارد و در بلند مدت جواب می دهد و باید بدانیم هر کاری در این مسیر انجام می دهیم جز به عنایت خداوند نیست و باید متکی به فضل خدا و یاری امام زمان(عج) بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha